PRAKTISK PSYKOLOGI FOR LEDERE

Dette kursus er for dig, der ønsker at tage et målrettet kursusforløb med fokus på at styrke dine lederkompetencer.

Kurset er velegnet for ledergrupper, som ønsker at gennemføre et kursusforløb sammen.

Ledelse er et fag og kræver som ethvert andet fag bestemte kompetencer af udøveren.

Disse kompetencer kommer mere og mere i fokus i takt med, at seriøse undersøgelser med al tydelighed viser, at medarbejdertrivsel er en forudsætning for effektivitet og produktivitet.

Det bliver hermed også tydeligt, hvor vigtigt det er, at lederen kan arbejde med mennesker, den kompetence, som vi her vælger at kalde ”People skills” – men hvad betyder det egentlig? Kan det læres? Hvis det kan, hvilke kompetencer kræver det så mere specifikt af lederen og hvor er udfordringerne for den enkelte leder?

Nedenstående temaer er udvalgt, fordi de er de mest udfordrende for de flest ledere.

 

LEDEREN SOM COACH

I moderne ledelsesfilosofi er lederen med til at udvikle medarbejderens selvværd gennem udfordringer, som hverken er for store eller for små for den enkelte.

Det kræver, at lederen er i stand til at udfordre og udvikle gennem spørgsmål i stedet for gennem rådgivning.

Vi skiller coachrollen fra lederens andre roller, afdækker hvornår det er vigtigt og mest effektivt for lederen at bruge coaching som redskab og klæder lederen på til at kunne stille de udviklende spørgsmål.

  

AT GØRE DEN VANSKELIGE SAMTALE TIL DEN UDVIKLENDE SAMTALE

I forskellige situationer er det lederens opgave at tage de mere følsomme samtaler med medarbejderen.

Vi arbejder med at lave en struktur for samtalen, hvad lederen skal være særligt opmærksom på, at lederen lærer at aflæse og konkludere på de signaler medarbejderen sender og at kende sine egne udfordringer i sådanne situationer og lære at overvinde dem.

 

KRISEHÅNDTERING

Når krisen opstår vil lederen opleve mange forskellige reaktioner fra medarbejderne, som det er vigtigt at være opmærksom på og kunne tyde.

Vi arbejder med at besvare følgende spørgsmål: Hvad er en krise? Hvad sker der, når mennesker er i krise? Hvilken funktion har krisens forskellige faser? Hvilke signaler skal man være opmærksom på? Hvordan skal man reagere?

 

KONFLIKTHÅNDTERING

Konflikter er noget af det mest ødelæggende for trivslen og dermed for effektiviteten på arbejdspladsen.

Når der opstår konflikter er det essentielt, at lederen evner at gribe ind på den rigtige måde og på det rigtige tidspunkt, for at forhindre at konflikten eskalerer og bliver fastlåst.

Vi arbejder med at give lederen redskaber til at genkende konfliktens faser, gribe ind med de rigtige midler og bevare ro og overblik i situationen, som indeholder mange – og ofte overvældende – følelser hos de involverede parter.

 

Kontakt Helle på helle@leadershipbyheart.dk for yderligere information.